Diensten

Huisvesting

Huurders
Verhuurders
Vastgoedeigenaren
Belangenorganisaties

De overheid stelt steeds meer eisen aan het gebruik van woonruimte. Of het nu gaat om verhuur, woningsplitsing, kamerverhuur of gebruik in strijd met het omgevingsplan: wie zich bezighoudt met huisvesting, krijgt al snel te maken met bestuursrechtelijke regels en handhaving.

Bij Corten De Geer Advocaten begeleiden wij cliënten bij juridische kwesties over huisvesting vanuit bestuursrechtelijk en huurrechtelijk perspectief. Denk aan geschillen over vergunningen of handhavingsprocedures waarbij boetes of lasten onder dwangsommen worden opgelegd.

Wij treden op voor particulieren, professionele verhuurders en belangenorganisaties. Wij bieden een helder plan van aanpak en begeleiden u in elke bestuursrechtelijke en huurrechtelijke stap.

Onze experts
op
dit
thema

Veelgestelde vragen

Welke soorten vergunningen kunnen op grond van een huisvestingsverordening worden verleend?

Gemeenten kunnen via hun huisvestingsverordening verschillende vergunningen verplicht stellen om het gebruik van woonruimte te reguleren. Voorbeelden zijn de omzettingsvergunning, de woningvormingsvergunning en de splitsingsvergunning. Deze vergunningplichten moeten zorgen voor een evenwichtige verdeling van woonruimte, het waarborgen van veiligheid en leefbaarheid en het voorkomen van bijvoorbeeld overbewoning of ongeoorloofde verhuur.

Welke regels gelden voor kamerverhuur of woningdelen?

De regels voor kamerverhuur en woningdelen verschillen per gemeente. Meestal is een vergunning vereist wanneer u kamers verhuurt aan meer dan een bepaald aantal personen. In Amsterdam geldt bijvoorbeeld een vergunningsplicht wanneer u kamers verhuurt aan meer dan drie bewoners die geen gezin vormen. Controleer daarom altijd welke specifieke regels en vergunningseisen in uw eigen gemeente van toepassing zijn.

Wat kan een gemeente doen bij overtreding van huisvestingsregels?

Bij overtreding van huisvestingsregels kan de gemeente handhavend optreden, bijvoorbeeld met een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete. Dit gebeurt vaak bij illegale kamerverhuur, overschrijding van het toegestane aantal bewoners of gebruik van een woning voor niet-toegestane doeleinden. Tegen een handhavingsbesluit staan altijd rechtsmiddelen open: zowel huurders als verhuurders kunnen bezwaar maken en daarna eventueel beroep instellen.

Wat kan ik doen tegen een last onder dwangsom of bestuursdwang wegens overtreding van regels uit de Huisvestingswet?

Als u een dergelijke besluit van de gemeente heeft ontvangen, staat vaak in het besluit welke stappen u kunt ondernemen. Doorgaans zijn er drie opties: de overtreding beëindigen, de situatie legaliseren (door middel van een vergunning) of bezwaar aantekenen tegen de last. Bij die laatste optie volgt dus een procedure waarin u de last kunt aanvechten. Snel handelen is van belang, omdat bezwaar binnen een termijn van 6 weken moet worden aangetekend.

Kan de gemeente mij dwingen om bewoners uit te zetten?

Indien er sprake is van verhuur in strijd met de Huisvestingswet, kan de gemeente u met een last onder bestuursdwang ertoe bewegen de overtreding te beëindigen. Het is dan mogelijk dat u gedwongen wordt een bewoner uit te zetten teneinde de overtreding te beëindigen.

Wanneer heeft een huurder een huisvestingsvergunning nodig?

Een huisvestingsvergunning is doorgaans vereist wanneer de woning valt onder de schaarsteregels van de gemeente, zoals bij sociale huurwoningen of bepaalde middenhuurwoningen. Met deze vergunningen willen gemeenten een eerlijke verdeling van woonruimte bevorderen. Vaak gelden voorwaarden zoals een inkomensgrens en inschrijving als woningzoekende. Huren zonder huisvestingsvergunning, wanneer die verplicht is, is niet toegestaan.

Meer weten over deze dienst?
We staan altijd open voor een goed gesprek
Neem contact op
Neem contact op
Scroll naar boven